پیک نیچر PicNature

تصاویر دیدنی از طبیعت, حیات وحش و ...

پیک نیچر PicNature

تصاویر دیدنی از طبیعت, حیات وحش و ...

پیک نیچر                    PicNature
طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات

کلون کردن جانوران از طریق غیرلقاحی صورت می‌گیرد و به لحاظ علمی دانشمندان باید به DNA کاملاً دست‌نخورده حیوانی که قرار است کلون شود دسترسی داشته باشند، خوشبختانه فناوری‌های جدید راه‌های نوینی را پیش راه دانشمندان زیست‌شناس گذاشته‌اند که به لطف این روش‌ها دانشمندان امیدواری بیشتری برای زنده کردن گونه‌های جانوری منقرض شده پیدا کرده‌اند.

به همین دلیل در ادامه با هم نگاهی به گونه‌های جانوری منقرض شده‌ای خواهیم داشت که احتمال دوباره زنده کردن آن‌ها وجود دارد.

ماموت پشمالو

اخبار,اخبار گوناگون

محققین دانشگاه هاروارد بر این باور هستند که می‌توانند جنین پیوندی ماموت پشمالو را ایجاد کنند، برای اینکار دانشمندان از ژن‌های جنین فیل آسیایی که به لحاظ زیست‌شناسی نزدیک‌ترین حیوان زنده به ماموت‌های پشمالو است استفاده خواهند کرد.

این حیوان که دانشمندان فعلاً آن را با نام ماموت‌فیل می‌شناسند شباهت‌های زیادی به فیل‌ دارد اما همانند‌ ماموت‌های پشمالوی ماقبل تاریخ دارای پشم‌های زیادی خواهد بود. گوش‌های کوچک و سیستم گردش خون که زندگی در آب‌و‌هوای سرد را محیا می‌‌کند را می‌توان از ویژگی‌های ماموتی دانست که قرار است کلون شود.

ناگفته نماند که هنوز تا دوباره زنده کردن ماموت‌ پشمالو راه درازی در پیش است، در این بین این پرسش نیز مطرح شده است که فیل‌ها حیوانات اجتماعی هستند و اگر ماموت پشمالو با خصوصیت‌های فیل آسیایی ایجاد شود، این حیوان چگونه در جامعه فیل‌ها پذیرفته خواهد شد.

ببر تاسمانی

اخبار,اخبار گوناگون

این حیوان که هنوز یک قرن از انقراض آن نمی‌گذرد در استرالیا سکونت داشت و به دلیل شکار بی‌رویه منقرض شد. از آنجایی که ببر تاسمانی در دهه ۳۰ میلادی منقرض شده نمونه‌های این حیوان هنوز در موزه‌ها موجود است و در نتیجه دسترسی دانشمندان به DNA دست‌نخورده این حیوان فراهم شده است.

در حال حاضر پروژه دوباره زنده کردن ببر تاسمانی در جریان است و دانشمندان ژن‌های ببر تاسمانی را به خوبی در جنین موش آزمایش کرده‌اند با این حساب شاید در آینده‌ای نه چندان دور این حیوان تازه منقرض شده را دوباره در جنگل‌های استرالیا شاهد باشیم.

ببر دندان‌شمشیری

اخبار,اخبار گوناگون

انصافاً باید گفت ببر دندان‌شمشیری یکی از جذاب‌ترین حیواناتی است که نسل آن حدود ۱۱ هزار سال پیش منقرض شده است،‌ خوشبختانه از آنجایی که ببرهای دندان‌شمشیری در مناطق سردسیر زندگی سکونت داشته است نمونه‌‌های این جانور امروزه در شرایط خوبی موجود و قابل دسترس می‌باشد.

در نتیجه با توجه به پیشرفت فناوری‌های جدید شاید روزگاری نه‌ چندان دور ببرهای دندان‌شمشیری دوباره در جنگل‌ها حکمرانی کنند.

مرغ دودو (Dodo)

اخبار,اخبار گوناگون

این پرنده ساکن جزیره موری تیوس واقع در شرق ماداگاسکار بوده است، در زمانی که دودوها در این جزیره زندگی می‌کردند خطر طبیعی آن‌ها را تهدید نمی‌کرده و حیوانی نیز در این جزیره نبوده که آن‌‌ها شکار کند. در نتیجه این پرنده‌های جذاب و بامزه به راحتی در این جزیره سکونت داشتند.

این داستان ادامه داشت تا پای انسان‌ها به جزیره موری تیوس باز شد، از آنجایی که مرغ‌های دودو با خطر و ترس آشنایی چندانی نداشتند از انسان‌ها نیز نمی‌ترسیدند و در نتیجه به راحتی شکار شدند و پس از مدتی نسل آن‌ها منقرض شد.

مرغ‌های دودو گزینه مناسبی برای کلون شدن هستند و دانشمندان امید دارند تا DNA کافی از این حیوان را جمع‌آوری کرده و در تخم کبوترهایی که به لحاظ نژاد شباهت‌هایی با دودو دارند قرار دهند. از آنجایی که اخیراً نمونه‌های مناسبی از DNA این پرنده از دانشگاه تاریخ طبیعی آکسفورد جمع‌آوری شده است انتظار می‌رود در آینده دوباره این مرغ‌های بامزه و بی‌آزار را در طبیعت شاهد باشیم.

کرگدن پشمالو

اخبار,اخبار گوناگون

این‌گونه منقرض شده از کرگدن‌ها حدود ۱۰ هزار سال پیش در مناطق سردسیر زندگی می‌کردند و حتی در غارنویسی‌هایی که انسان‌های قدیم از خود به جای گذاشته‌اند نیز شاهد تصاویری از کرگدن پشمالو هستیم.

خوشبختانه کرگدن‌های پشمالو نیز مانند ماموت‌های پشمالو گزینه خوبی برای کلون شدن به حسا می‌آیند. از آنجایی که کرگدن‌های پشمالو در محیط‌های بسیار سرد زندگی می‌کردند نمونه‌های خوب و دست‌نخورده‌ای از این حیوانات باقی‌مانده است در نتیجه بازگرداندن این حیوان به آغوش طبیعت به لطف فناوری‌های جدید به هیچ‌وجه دور از ذهن نیست.

کبوتر وحشی

اخبار,اخبار گوناگون

این کبوتر که به آن کبوتر مسافر نیز گفته می‌شود در سال ۱۹۱۴ به دلیل شکار بی‌رویه منقرض شد، کبوتر وحشی ساکن آمریکای شمالی بوده است و از آنجایی که این حیوان حدود یک قرن پیش منقرض شده هنوز پرها و سایر قسمت‌های بدن این کبوترها در موزه‌ها نگه‌داری می‌شود، از طرف دیگر کبوترهای وحشی با سایر گونه‌های کبوترها به لحاظ زیست‌شناسی شباهت‌های زیادی دارند و در نتیجه امکان اینکه این کبوترهای زیبا شانس مجددی برای زندگی در آینده پیدا کنند بسیار است.

گوزن ایرلندی

اخبار,اخبار گوناگون

پایان عصر یخی پایان عمر این گوزن‌های غول‌پیکر را به دنبال داشت اما نمونه‌های DNA این گوزن‌ها نیز در اختیار دانشمندان قرار دارد و بررسی‌های اخیر ثابت کرده است که گوزن ایرلندی با سایر گونه‌های گوزن‌ها به لحاظ زیست‌شناسی شباهت‌های زیادی دارد.

جالب است بدانید گوزن ایرلندی عظیم‌الجثه‌ترین گونه گوزن‌ها بوده و شاخ‌های بسیار بزرگی دارد، دانشمندان فاصله‌ بین شاخ‌های این گوزن را چیزی حدود ۳.۵ متر تخمین زده‌اند.

از آنجایی که گوزن‌های ایرلندی در مناطق سرد زندگی می‌کردند نمونه‌های این حیوان در بین یخ‌های آب شده دوران عصر یخی باقی‌مانده است تا دانشمندان امید بیشتری به بازگرداندن این گوزن‌های غول‌پیکر به طبیعت داشته باشند.

در این قسمت به پایان فهرست حیواناتی رسیدیم که به لطف فناوری‌های جدید احتمال دارد در روزگاری نه‌چندان دور دوباره به محیط‌زیست باز گردند

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی